Publicat de: ionutu | Mai 30, 2008

Cine au fost, cînd au fost?

Mă uit adeseori cu admiraţie (sinceră) de fiu la tatăl meu. Vouă cînd ereaţi voi mici-mititei nu vi se părea că ei (adecă taţii voştri) sunt cei mai mari, cei mai tari, cei mai buni, cei mai cei? Eu mi-l amintesc pe al meu în veşnica-i uniformă kaki de cadru Meapene’ (cum zicea gura spurcată de vecin uzinar), abreviere pe care mai tîrziu am înţeles-o(aşa le zicea la toţii militarii), cum venea el acasă, zilnic cu precizia unui ceas elveţian, fix la ora 16.00. Mama erea casnică săraca, şi tot eu, nu înţelegeam de ce toată lumea-i spunea „soacra cu trei nurori”, de ce de fiecare dată cînd spunea că „i-au venit bucuriile” nu i se umfla burta c-o surioară. Mai tîrziu am aflat ce înseamnă soacră, noră, bucurii. Să revin la ora 16.00. Pînă la ora 16.00, ZILNIC, mama avea meciuri cu noi. Mai am 2 (doi) fraţi, mai mici. De fapt diferenţa dintre noi este de 2 ani între mine şi Marean, 2 ani între Marean şi Ţache, cca. 5 ani între Ţache şi je. Da’ de asta v-aţi prins şi voi între timp.. 🙂 Marean erea mămosul şi cel cuminte, Ţache trebuia să fie sora ha mică, da’ a ieşit tot băeat, iară eo eream ăl mare, nenea’, Iiuonuţ, Ionuţel, primul produs al dragostei sincere care-i legase pe’ai mei. Da ştiu. Ora 16.00. Pînă la ora 16.00 noi, io şi cu fraţii mei aveam un scop (de care nu eram conştienţi, prin urmare eram nevinovaţi): să o facem cu nervii pe maică-mea. Şi credeţi-mă. NE REUŞEA. Cînd se făcea vo’ 16 făr’un sfert, ne linişteam, făceam curăţenie la locul de muncă, acompaniaţi fiind de ameninţările materne referitoare la pedepsele paterne, cînd s-o ‘ntoarce el acas’. Se făcea 16. Auzeam liftul. Cheile zornăind la scoaterea din locul lor. Tata avea un pumn de chei. Şi ştia de unde era fiecare. Trebuie să precizez că eu n-am decît 3 chei. Şi şi pe astea le încurc. Deci intra în casă. Găsea raiul pe pămînt: ciorba aburindă, nevasta aşteptîndu-l, copchii uitîndu-se curioşi la geanta lui, care de fiecare dată părea că ascunde „ceva bun”, între pixurile multe, dosarele învechite, colecţia de brichete fără gaz (tata este de cînd îl ştiu eu, un mare fumător), şi cărţile, îmbrăcate, de 66.
Uite-aşa au trecut anii. Ştiu că pentru unii ar părea că regret acele vremuri. Dar..ignorance is bliss. Ai mei aveau şi porecle. Porecle pe care noi nu le înţelegeam. Tata era Farfui; mamei, băieţii mai mari din faţa blocului, îi spuneau Doapa. Mie mi se parea înaltă. Mai tîrziu prin adolescenţa-mi, am înţeles de fapt că 1,48 m, nu-i tocmai mult. Io aveam 1,55 şi chiar şi tata mi se părea mic. Acuma înţelegeam. Acum, apăreau complexele, îndoielile, frustrările, zeii se dărîmau. După alţi cîţiva ani, am reuşit să înţeleg că ai mei, oameni simpli veniţi de la ţară la oraş, au reuşit să ne crească, să ne ofere o noţiune despre bunul simţ al omului sărac şi cinstit, să ne ascundă greutăţile prin care treceau ei (social, în cuplu – pentru că pînă la noi au fost un cuplu -, profesional, etc.) tocmai ca noi să putem creşte în acea lume sinceră încă, acea lume a gecilor de blugi, a gumei Turbo, a lui Captain Planet, acea lume la care curentul Emo încă nu ajunsese.
Cînd tatăl meu, stresat fiind de diverse probleme, a scăpat un „băga-mi-aş p…a!” de faţă cu mine, am înţeles că deja crescusem, timpul fără griji, se încheiase. Dar probabil că asta este şi ideea: timpul trebuie să treacă. 😉

Responses

  1. Norocosule!

    Taica-mio niciodata nu o injurat fata de mine. Io, fata de el, da.

    Inseamna ca o crescut baiet mare?

  2. O crescut n-o crescut, Mare blogar l-o facut
    Sau s-o facut.
    Hai sa traiesti maestre, si sa ne traieste si taţii noştri! 😉


Lasă un răspuns

Categorii

