Publicat de: ionutu | August 24, 2008

23 August. HBO şi ziua filmului romînesc.

Ieri fuse o zi plină de nostalgie pentru mai laşii noştri compatrioţi, adică ăia care’or aşteptat ca decreţeii să-i scape de sub jugul atît de greu (şi acum deplîns tot de ei, adică de laşi) al regimului comunist. Nu intrăm în detalii, că s-ar putea să ne atragem duşmani ulterior.
Lampa cu căciulă, regia Radu Jude, 2006
Ideea acestui articol se referă la dilema în care am fost pus ieri, după ce HBO Romînia a decretat 23 august ca zi a filmului romînesc. Iniţiativă lăudabilă, aş zice, acest maraton filmofil, mai ales că HBO a mai avut în trecut astfel de iniţiative maratonistice: Sex & the City, Six feet under, Roma, sau recent Dinastia Tudorilor. Ooooookkkk. Bun. Deci mă instalez comod în faţa televizorului nostru marca Hyundai cu diagonală de 37 şi aştept. Filmele romîneşti şi opinia mea despre ele: bune, poate chiar foarte bune, doar că actorii vorbesc uneori prea repede, sunetul este relativ de proastă calitate, şi filmul se termină prea brusc. Asta puteam să spun pînă ieri. Însă scurtmetrajele văzute şi revăzute m-au făcut să-mi schimb opinia. Lampa cu căciulă, Alexandra, sau Trafic, aş îndrăzni să le cataloghez drept geniale. Întrebarea pe care mi-o ridic însă este oare de ce scurtmetrajele regizorilor tineri autohtoni sunt atît de bune, şi de ce sunt atît de scurte (e logic, altfel n-ar mai fi scurtmetraje)? Să fie oare din lipsa banilor? Să fie oare Nemuritorul pricina acestui veşnic hop în calea avîntului tinerelor talente în materie de film romînesc? Hmmm. Comisarul Moldovan strikes again.
Occident, 432, California Dreamin, Filantropica, Marfa şi banii, Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, Moartea domnului Nicolaes..pardon Lăzărescu, sunt filme de un catralion de ori mai bune decît filmele de colecţie ce se dau acum la gazete. E adevărat, cele istorice sunt mediocre, eu nici cînd eream mic n-aveam răbdare să le văd. Dumitru Almaş şi cărţile sale despre istorie mi-erau suficiente. De ce gazetele nu au în vedere şi reeditarea acestor cărţi? Cărţi de colecţie şi ele. Sigur, dacă ar fi după mine le-aş curăţa de neadevărurile băgate de comunişti în ele şi aş mai băga un volum despre momentul ’89 în Europa şi-n romînica, despre Iliescu şi mineri, despre schimbarea ratată de CDR, despre AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRĂ, despre Alianţa DA, şi m-aş opri aici.. 😀

Responses

  1. Da, da … Filmele recente ale generaţiei tinere îs încă un motiv de mîndrie pentru mine cînd vreun străinez amator de filme bune zice: „Aţi luat Palme d’Or …” 🙂 🙂

  2. Da, da. Aşa e! 😉

  3. Zic ca sunteti pe teren minat : „de gustibus” you know …;) Cat despre primul paragraf nu vaz legatura cu „decreteii” …;)

  4. Cîţi tineri or murit ‘puşcaţi la revoluţie? Sau găştile formate din elemente huliganice erau compuse din oameni trecuţi de 50 de ani, şi noi nu ştiam asta? Episodul este unul negru, prea trist pentru istoria recentă. Iar manipularea la care am fost supuşi în ăştia 20 de ani, atîrnă greu, poate prea greu.

  5. @Ionutu : eu inainte sa prepar o ciorba din revolutie, participanti, iliescu, filme, nicolaescu si decretei, as reflecta de doua ori daca imi sunt la indemana toate ingredientele. In traducere : cam cate de filme Pita Dan, Veroiu Mircea , Marinescu Serban sau Danieluc Mircea cunosc , cate am vazut , de cate am auzit macar , pe unde si ce premii au luat batraneii astia si de ce. Trust me, this takes some time 😉

  6. Eu nu m-aş hazarda să sper că ar putea ieşi un volum din istoria noastră recentă. Poate de aceea nici nu fac ziarele efortul în discuţie. Gazetele sunt suficiente pentru ce se întâmplă la noi. Pentru că aşa cum spunea Dan Puric (nu-mi amintesc exact dacă spusa era fix a lui sau parafraza şi el pe cineva, dar chestiunea nu mă împiedică să fac, la rândul meu, o parafrază după..): istoria României nu mai înregistrează fapte istorice, ci numai evenimente.

  7. Io să comentez revoluţia din ’89 nu mă mai bag din anul 3 de facultate cînd profesorul nostru de relaţii internaţionale, francez, ne-a zis: „Ce revoluţie, dragele mele?!! Aia a fost lovitură de stat … Voi nu ştiaţi?”

    Filmele recente româneşti – sînt cîteva excepţionale, dar nu putem generaliza. Pentru „4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile” bag mîna-n foc. „Moartea domnului Lăzărescu” nu-i rău, da’ e luuuuung şi prea real – nu poţi să-l vezi, dacă eşti român, fără să te doară. „California dreamin’ ” ar fi putut fi o capodoperă, dar din păcate, nu va fi niciodată desăvîrşit 😦 Restul m-au impresionat mai puţin … Scurtmetrajele pe care le-am văzut mi s-au părut simpatice, dar nu prea am termen de comparaţie aşa că nu ştiu cît îs de bune de fapt 🙂

    Filme bune înainte de ele sigur au fost. Ştiu că, în general, unde a fost dictatură şi artistul a trebuit să dribleze sistemul, el a creat mai mult şi mai valoros (acum în minte îmi vine Cehia cu numărul impresionant de scriitori daţi lumii pe vremea comunismului …). În plus filmele de care vorbim au şi valoare documentară, dar nu ştiu dacă aş avea răbdare să le văd. Deh, îs din generaţia Pro, m-am obişnuit cu imagine de calitate şi sunet clar şi cu poveşti care au legătură cu viaţa mea de acum …

  8. Moşule matale ai dreptate bre, sunt tînăr şi necopt. Aveam aproape 5 ani la revoluţie. Şi de atunci, încă nimeni nu a reuşit să mă lămurească ce şi cum despre ce a fost. Ştiu doar din auzite ce a fost înainte, îmi amintesc perfect zilele revoluţiei, am trăit şi trăiesc încă în tranziţia instalată după decembrie ’89. Sunt, pînă la urmă doar un alt manipulat al sistemului.. nu? 😉 Şi ştii care-i partea cea mai haioasă? Că încerc din răsputeri să nu mă las manipulat. 😀
    Filmul romînesc e încă la început. Cred că e cam în aceeaşi situaţie ca cea a bloggurilor (referitor la articolul https://ionutu.wordpress.com/2008/08/22/oare-o-sa-fim-studiati-la-clasa-a-v-a/ şi comentariile de acolo). În continuare, părerea mea.


Lasă un răspuns

Categorii

