Publicat de: ionutu | Aprilie 9, 2009

Don Farfui, interviu.

Am trecut zilele trecute prin vechiul cartier. Parcarea unde jucam fotbal de dimineaţă pînă seara era plină de dispozitive de blocare, borduri, delimitări, deci dacă o mai fi vun’ ţînc să joace mingea între blocuri, n-are nicio şansă. La fel şi imensul spaţiu verde, aproape cît un teren de fotbal la standarde, era plin de maşini, semn că în ultimii ani romînii n-au dus-o chiar rău. M-a apucat melancolia văzînd cum tot ceea ce ştiam eu frumos (atît de frumos cît poate fi un peisaj urban rămas moştenire de la comunişti) se schimbase. Mai că-mi pierdusem speranţa, cînd l-am zărit pe el. Fesul Pro Tv binecunoscut al copilăriei mele.

Nici nu vă imaginaţi ce bucurie am simţit cînd l-am văzut neschimbat. Era el, don Farfui, aşa cum îl ştiam eu acum 10 ani. Omul ăsta nu îmbătrînise deloc. Blecki în schimb era aproape oarbă, dar tot rea şi proastă la fel cum o ştiam eu. Îşi spăla cele 2 maşini proprietate personală, în vreme ce Blecki sorbea cu sete din ligheanul cu apa călduţă şi detergent.

– Bună ziua vecine! l-am salutat apropiindu-mă încet de Aveo-ul roşu aprins. Bună ziua! am zis din nou. Nicio mişcare din partea sa însă.. apoi am observat şomoioacele de vată din urechile sale clăpăuge din care ieşeau obraznice şi cîteva fire lungi de păr alb. Abia cînd Blecki a început să latre şi să chelălăie undeva în spatele meu dar cu siguranţă mă lătra pe mine, omul şi-a ridicat privirea şi mi-a zis:

– Ai dreacu’ chinezocii ăştiea! Io’te ce tablă bună au pus pe maşinuţa asta..spălată şi-ntreţinută cu grijă, te ţine o viaţă..!

– Nu sunt chinezi vecine, sunt coreeni sau ceva..

– Nu sunt pă dracu’! Parcă tu ştii mai bine..ehe.. aveam io bani îmi luam maşină nemţească, ştii cum îi: maşini nemţeşti şi parfumuri franţuzeşti! Da’ n-a vrut ioropeanca! Că nu, că-i mai bună asta mică, Aveo, că are şi-alu Bostan de la 2..

– Şi dumneata ce mai faci vecine? Nu te-am văzut de mai bine de 10 ani, arăţi neschimbat! i-am zis încercînd să schimb subiectul.

– Bleckiii!!! Blecki! Paştele şi vanghiaua mă-tii de javră! Vin’ la tata! Blecki! Lasă jos, n-auzi?!

L-am lăsat să se certe cu căţeaua pînă au terminat, el mîngîind-o, ea trăgîndu-i o limbă pe obrazul nebărbierit.

– Nu pe gură, fă! Ai grijă!…Ia tinere, tu mă-trebi ce mai fac? Da’ tu nu vezi ce fac? Spăl maşinile! mi-a răspuns brusc, fără să mă aştept. Dom’le îţi zic eu, vine sfîrşitul lumii, îţi zic! începu el unul din discursurile sale celebre pentru care eu îl ţineam încă minte. Păi tu nu vezi? Amerecanii, au preşedinte negru..păi ăsta e antihristul domnule! Pe cuvîntul mieu..! Păi am fost la Gilică în Firenţe. Tu ştii unde-i asta?

– Unde vecine?

– Păi cum unde, în Italia, desigur! Şi scria pe casa lui „rumeni fuori” şi toţi italienii se uita cu teamă la Gilică al mieu. Asta înseamnă respect, futu-le muma’n cur! Să ne respecte ai’ dreacu’!… şi continuă pe aceeaşi linie vreme de cîteva minute.

– Vecine, matale cum vezi o rezolvare a crizei în care se află România acum? l-am întrebat ca să-l determin să înceteze pleiada la adresa italienilor.

– Păi cum..? E simplu: tineretul să se ducă la muncă, să aivă statul cu ce plăti pensiili la bătrîni. Ai cu ce plăti bătrînii, n-ai probleme. Deci, la muncă tată! Dacă toţi ar munci ogoarele patriei, ia să vezi tu atunci grînaru’ Ioropei! Să vezi tu export, să vezi tu neamţu’, franţuzu’, cinejii, englejii cum ar plăti pentru aurul şi mierea de aici. Eu sunt bătrîn, ia să fi fost cu vo’ 10 ani mai tînăr, să fi văzut tu atunci…! şi continuă pe aceeaşi linie încă vreo 10 minute pînă ce Blecki începu să se înece de la buretele cu detergent înghiţit întreg.

L-am lăsat în treaba lui, pentru că n-aveam cu cine discuta, dar aş fi vrut să-i spun că şi acum 10 ani tot asta făcea: se certa cu Blecki în faţa blocului şi-şi spăla maşinile. Am plecat vesel totuşi gîndindu-mă ce se va întîmpla cu parcarea după ce don Farfui nu va mai fi..

Responses

  1. Pai ce sa se intample…ii ia un alt Farfui locul.Ca-s destui


Lasă un răspuns

Categorii

