Publicat de: ionutu | Iunie 29, 2009

Întroniza’m-aş şi n-am cum.

Motto: „îi mulţumesc din suflet EBEI care a dăruit limbii române două expresii antologice: succesuri şi a edita perfect cîteva fraze.

Se poate să greşesc eu. Poate sigur greşesc. Altfel, cînd cauţi „întronizare” folosind DexOnline, primeşti următorul rezultat:

Cuvântul „întronizare” nu a fost găsit. Nu există niciun cuvânt similar. Starea curentă: 371.044 de definiţii, din care 1.016 învăţate în ultima lună.
Utilizator: Anonim | Conectare | Înregistrare
Copyright (C) 2004-2009 DEX online (http://dexonline.ro). Copierea definiţiilor este permisă sub licenţa GPL, cu condiţia păstrării acestei note.

Donez scaunul meu pe două zile ăluia sau ăleia care îmi arată termenul sau definiţia aceasta oriunde în dicţionarele limbii române. Că şi-aşa sunt sătul de puleţii care m-arată cu degetul pe motiv că scriu cu „î” din „i”. La dracu’, eu aşa am învăţat la şcoală pînă prin clasa a III a. După aia, nişte minţi luminate care (acum) nu mai au mult şi vor accepta ca fiind corecte şi formele „sh” pentru „ş”, „tz” pentru „ţ”, „@” pentru „a”, „3” pentru „e”, sh.a.m.d. … au zis că gata, se scrie cu „î” din „a”, adică „â”.

Mnoa, acum rămîne la „latitudinea” sau „longitudinea” oricui, să scrie cum vrea, pe limba lui. E faut pas, însă cînd vezi tot felul de paţachine cititoare de prompter că stîlcesc cu neruşinare limba română.

Rămîne în schimb la „atitudinea” mea să scriu cum am învăţat eu corect. În fond, se poate scrie chiar şi fără semne de punctuaţie, şi tot s-ar înţelege mesajul, dacă acesta este scris corect din . de vedere gramatical.

Responses

  1. Da’ prea le pui la suflet, tu!

  2. Când este vorba despre cele bisericeşti, DEX-ul e plin de aberaţii. De pildă, după ei, Euharistia „simbolizează trupul şi sângele Domnului”… Aşa că nu mă mir că lipseşte întronizarea. Dar, cititorii de presă bisericească îl cunosc şi ştiu destul de exact la ce se referă.

  3. Vania, şi cumva biserica vorbeşte altă limbă decât româna? Nu ar fi normal ca şi cuvintele „bisericeşti” să se găsească într-un dicţionar de talia DEX-ului? Şi ultima mea întrebare: CNA-ul nu intervine şi în cazul jurnaliştilor/prezentatorilor agramaţi care violează limba română cu neruşinare (pentru că astfel promovează o limbă stâlcită)? Exemplul Ionuţului cu expresia „a rămâne la latitudinea cuiva” este grăitor…

  4. Da, Ivane, dar de ce nu-i zice înscăunare, să înţeleagă tăt’ boborul. Tre’ să admit căci cu cele sfinte nu prea sunt la curent, ereticul de mine. 😀 Dar Dumnezeu e sus, şi vede tot, şi m-o ierta şi pe mine, păcătosul. Totuşi cred că ăştia cu Dex-ul ar trebui să se pună la punct, că doară asta li’i treaba, nu?

    Dora,
    crede şi nu cerceta.

    Dragă autoare a blogului Food For Depression,
    aparent, le pun la suflet. Da’ mă descarc aicişea. 😉

  5. Am lângă mine DEX-ul din 1996. (Are „a întrona” şi „întronare”). În cele ce ţin de Biserică, s-a mulţumit cu o revizuire în spirit laic a Dicţionarului din 1964 (cred, că pe ăla nu-l am aici).

    Oricum, nu merge „înscăunare”, căci n-ar sublinia demnitatea împărătească a Mântuitorului (simbolizat de episcop).

    Dar, zilele astea s-a discutat în exces. Oricât de nesuferiţi ar fi protagoniştii (domnul Băsescu şi parte dintre sinodali) nu s-a încălcat nicio rânduială. Când cauţi nod în papură cuiva, e de presupus că vrei să-i faci publicitate…

    Revenind la DEX, ar trebui serios revizuit, căci sunt chiar erori grave, repetate cu inconştienţă de mulţi autori: escatologie în loc de eshatologie (termen dat ca provenind din franceză, când ştie oricine că-i din greacă!), Cristos în loc de Hristos ş. a. m. d.


Lasă un răspuns

Categorii

