Publicat de: ionutu | Noiembrie 2, 2009

Suntem oameni, nu sîrme.

E o modă acum să faci campanii sociale împotriva discriminării rasiale. De sensibilizare a opiniei publice cu privire la ţigani şi problemele de integrare pe care această minoritate le întîmpină în societatea noastră actuală. Sunt bine venite, atît timp cît sunt făcute cu cap şi reuşesc să-şi transmită mesajul, care la urma lui poate mişca sau nu, ceva în oameni.

Dar cum poţi transmite ceva unei societăţi formată din oameni ce-şi dau în cap între ei fără să fie ţigani. Deşi dacă mă gîndesc bine, mi se ridică alte întrebări, precum oare noi nu suntem mai „ţigani” decît chiar bieţii ţigani?

Veşnic în România a existat o manie naţională pe sistemul „aşa sunt ăştia din Bucureşti”/”lasă-i mă că sunt moldoveni”/”e prost dă’l dracu’ de oltean, aşa sunt toţi”/”pe mă’sa de bozgor”. Ne scăldăm cu toţii în păcatul generalizării, deseori jignind gratuit alţi semeni de-ai noştri doar din pricina locului de naştere scris pe cartea de identitate. Uităm însă că prostia este o boală globală ce loveşte, paradoxal, în particular.

La Braşov există un mit conform căruia 3/4 din populaţia acestui oraş este formată din moldoveni aduşi de Ceauşescu să muncească în uzinele patriei populînd în acest fel şi oraşul. Spuneam de mit. Mitul constă în faptul că într-un punct al istoriei, fiii de ţărani moldoveni părăseau vetrele satelor natale, luînd drumul Braşovului, un loc special, al făgăduinţei, unde-i aştepta pe toţi o locuinţă la bloc, cu Dacia 1310 la scară şi posibilităţi de avansare în grad pînă la maistru sau şef de secţie, dacă ştiai să te pui bine cu cine trebuia. Se spune că unii veneau călare pe vagoanele de tren, precum troglodiţii de prin Indii, strigîndu-se unii pe alţii la trecerea trenului pe sub liniile de înaltă tensiune, „Sîrma uăiii!”. Oarecum amuzant, dacă această legendă are ceva adevăr în ea. De aici, moldovenilor cu domiciliu în Braşov, li se trage porecla de „sîrme”. Poreclă venită dintr-un exces de superioritate al locuitorilor originari al micului burg medieval. Sunt încă oameni, din păcate foarte mulţi, care folosesc acest apelativ cînd se referă la concetăţenii lor cu origini în satele moldoveneşti. Ce au făcut Braşovului atît de rău moldovenii, încît să fie clasificaţi şi priviţi astfel? Cretinii care cataloghează astfel oamenii, în moldoveni, olteni, ardeleni, răgăţeni, bănăţeni, ar trebui să se gîndească mai bine înainte de a deschide gurile. În fond suntem cu toţii români în România noastră cea de toate zilele, cu bune şi cu rele. Nu trebuie să fii moldovean sau bucureştean ca să fii mitocan.

Părinţii mei sunt veniţi în Braşov din Vrancea şi Botoşani. Nu sunt cu nimic mai prejos decît cel mai pur scheian (locuitor al cartierului Şchei din Braşov), plătind aceleaşi taxe şi trăind în acelaşi oraş. Sunt oameni simpli cu care mă mîndresc, şi de aceea ori de cîte ori aud cîteun mendebil din ăsta care înfierează moldovenii din Braşov, îmi fierbe sîngele-n mine şi-mi vine să-i crăp capul.

Mă lovesc însă de un zid de ignoranţă şi-mi învăţ încă o dată lecţia pe propria-mi piele, constatînd a nu ştiu cîta oară că oamenii fără argumente sunt imbatabili.

Înainte de a fi fiul unor moldoveni aciuaţi prin Braşov, sunt om. Nu sîrmă. Iar asta contează de fapt cel mai mult. Calitatea de om.

Responses

  1. Hmm… am auzit povestea asta, cu aplecatul capetelor la „sârme”, de la un profesor de-ai mei, chiar săptămâna trecută…
    No offence, dar ştii ce mă enervează pe mine la moldoveni? Că după ce-au trait aici, în Braşov, zeci de ani buni, n-au învăţat să vorbească româna literară. Ador „graiul moldovinesc”, se încadrează nespus de bine în peisajul „târgului Ieşilor”, spre exemplu, însă aici nu emană acelaşi farmec…
    Dar, presupun că acest aspect ţine şi de dorinţa de autodepăşire a fiecărui „migrator”. Şi eu sunt pe-un sfert moldoveancă- bunica mea maternă e de lângă Iaşi, dar dacă o auzi vorbind, n-ai zice nici într-o mie de ani că se trage de-acolo.

    În rest, numai bine:)!

  2. Oamenii ăia nu s-ar integra bine nicăieri. În Belgia l-ar enerva valonii de căcat, în Italia îl enervează broscarii care halesc doar paste cu ulei. Nemţii sunt graşi şi mâncători de cârnaţi, spaniolii sunt ţigani, spanioloacele urâte, nordicii sunt reci, ungurii sunt răi pur şi simplu, britanicii sunt nişte alcoolici.

    Sunt oameni nesiguri pe ei. Le e frică ce ar zice lumea despre ei dacă s-ar uita mai atent. Ceva de genul: omule, tu nu eşti nici bucureştean, nici moldovean nici oltean nici ardelean. Şi-atunci ce scuză ai că eşti cretin?

  3. No, amu ni că m-am încurcat. Eu ce ar trebui să fiu dacă mă trag din ardeleni, maghiari, nemţi (saşi) adică şi un pic de răgăţean. Cred că sunt doar om şi nu judec omul după zona din care vine. Întredevăr există nişte caracteristici generale ale zonei, dar asta nu împiedică pe nimeni să fie în primul rând om:)

  4. Oana,
    prefer graiul moldovenesc unui mitocan ce mă înjură cu un accent românesc literar.

    Moldovenii sunt nişte oameni amuzanţi: unii dintre ei se străduiesc să nu vorbească moldoveneşte, dar cînd îşi dau seama că şi interlocutorul lor este de prin părţile Moldovei, îşi dau drumul instant la grai. Sunt mai simpatici decît „rumenii” care stau 6 luni „la Italia” şi cînd vin în ţară vorbesc româna cu accent italian. 🙂

  5. Eftimie,
    mulţumesc pentru completare.

  6. Marius,
    contează că eşti om, că laşi loc de bună ziua. 😉

  7. Nu doar că au accent, ei chiar „uită” limba maternă;) Ţi-e şi greaţă când îi vezi cum îşi caută cuvintele…

  8. Am scris pe blog, la un moment dat, o povestioară macabră despre un idiot d-ăsta care împarte lumea în moldoveni, olteni, draci, laci. Dar ştii cum stă treaba şi cu idioţii ăştia. Sînt mulţi! La fel ca rasiştii, naţionaliştii sau homofobii.
    Povestea cu „sîrma” o ştiu de multă vreme. Era o glumă pe care o spuneam cu drag împreună cu prietenii mei moldoveni din adolescenţă (şi acum mai păstrăm legătura). Nişte oameni delicioşi care nu ştiau ce să mai facă să ne simţim bine la ei în comună (am mers de multe ori la bunicii lor în vizită).

  9. M-aş bucura să găseşti articolul şi să-mi dai şi mie linkul. 😉

  10. Uite aici: http://alphablog.ro/2009/confesiunea-imaginara-a-unui-idiot/

  11. Cred că ştiu de unde vine sursa de inspiratie a acestui articol… am dezaprobat replica respectivă imediat pentru ca voi avea intotdeauna ceva impotriva celor limitati de prejudecati, chiar daca sustin dreptul la libera opinie al fiecaruia. Totusi, mentalitatile nu pot fi schimbate si reactiile similare cred ca trebuie interpretate strict ca „limitari” ale persoanelor in cauza si nimic mai mult.

  12. Alpha,
    mulţam’ acum dau o raită! 🙂

  13. Cătălin,
    da, cred că limitaţi e mai decent decît cretini. Limitaţi să fie.

  14. Felicitari pentru post. Chiar ieri ma gandeam, in urma unui curs la facultate, la prejudecati, discriminari, rasism etc. .Se pare ca suntem obisnuiti sa punem etichete inainte de a cunoaste oamenii…and that sucks! Have a nice day!

  15. Andreea,
    îţi mulţumesc frumos pentru timpul petrecut aici. 😉

  16. Heii..m-ai uns la suflet cu postul ăsta.Eu sunt moldoveancă,căsătorită în Dobrogea.În Galaţi ,la facultate,mă săturasem să aud că toată mizeeria Galaţiului se datorează moldovenilor din combinat.Acum cine le mai murdăreşte oraşul?

  17. Sebra,
    Mă bucur că ţi-a plăcut. Îmi place să aflu că nu sunt singurul care citeşte posturile mele cu plăcere. 🙂

    Păi acum se murdăresc ei între ei..

  18. Mai scrie 🙂

  19. Eu cred ca toate vin de la cei 7 ani de-acasa, de la parintii cere ti-au inoculat, in mintea aia fraged, porunca ca tu estin mai special : „nu te juca cu ala ca-i tigan „, „nu vorbi cu ungurul ala ca te bate”, „ce-a venit moldoveanu ala sa-ti arate ca stie el mai bine???”….

    Am trait chiar in epoca de aur in perioada cind aparuse bancul cu „sirma” si vreau sa zic ca moldovenii, cu umorul lor cumsecade, faceau haz primii de el. Erau insa si indivizi carora li se parea ca au venit de mai mult timp pe-aici si au drepturi mai multe!!

    S-a lipit si de mine incadrarea oamenilor pe zone geografice si zisele pe seama fiecareia: ardelenii -inceti, oltenii-iuti, moldovenii-sirma, bucurestenii-aroganti cu provincialii…banatenii-fruncea,..ungurele-iute la minie,..sasu-nalt sa ajunga la slanina, tiganii-hoti etc,si-am zis la minie cite-o vorba legata de origine !…dar cunoscind oamenii, chiar si avind prejudecati, nu poti sa nu constati ca n-ai cum sa-i bagi pe toti in aceeasi oala…. decit daca esti timpit!!

  20. Maman,
    dreptu-i, aşadar cine n-are bătrîni să-şi cumpere. Lumea, din păcate, încă geme de tîmpiţi.. 😦


Lasă un răspuns

Categorii

