Publicat de: ionutu | August 18, 2010

La ce te-o fi ajutînd în viață să citești niște Marin Preda.

De fapt problema e alta. Enunțul folosit pe post de titlu e doar o întrebare fără răspuns într-un moment în care e 100 % sigur că mulți dintre cei mulți, nu prea se mai îndeletnicesc cu activitatea banală dar extrem de importantă pentru formarea vocabularului și a intelectului, pe care o constituie cititul. Am cunoscut dobitoci și dobitoace mîndri nevoie mare că ei n-au citit niciodată o carte de la început la sfîrșit. Care îmi afirmau în zeflemea și cu o expresie tîmpă pe față că cititul e plictisitor, folosind necuvinte precum ”boring” sau ”riding săcs”.

Dacă are cineva de gînd să mă contrazică, vă zic doar să vă gîndiți la elevii de liceu ai zilelor noastre. La nivelul promovabilității bacului în ultimii ani. Nu, puștii din ziua de azi nu mai au nici timp, nici nevoie să mai deschidă dracului o carte. Ce să mai vorbesc de-o carte clasică scrisă de vreunul ca Preda. Atenție! Preda e încă în programa pentru bac. Căcat, cînd ei au torenți și pot downloada filmul alb-negru al lui Stere Gulea. Fac prinsoare cu mulți dintre voi că printre elevii de a XII-a se numără un procent ridicat al celor care cred că Rebengiuc e chiar Moromete însuși și că de fapt romanul lui Preda a fost scris după filmul lui Gulea.

Pe lîngă asta, societatea și adulții poartă o mare parte din vină pentru produsele finite – odraslele lor – ale familiei. Nu spun că toți sunt așa, ca să nu fiu acuzat că iar vorbesc în general. Este de preferat ca puștiul să fie bolnav de șmecherie de mic, pentru că asta se cere în societatea manelizată a secolului XXI în România. Cîteodată stau și mă-ntreb dacă nu cumva Fanarul, așa cum era el, cum ne-a fost descris în manualele de istorie comuniste, nu se ridica nici măcar pînă la gleznele lui Adi de Vito ex Copilul Minune, exponentul de succes al unei societăți și al unei școli românești, care scoate tîmpiți pe bandă.

Așadar, la ce paștele mă-sii mi-a mai folosit mie ”să halesc” Preda pe pîine găsind reală bucurie în a citi ceva de calitate, dacă reperele și coordonatele sunt cu totul altele în clipa de față? Îmi răspund tot eu, spunîndu-vă aici că generația Facebook sh tz k 2.0 va pune doar moțul pe un rahat gros, aburind, pe ceea ce unii ca mine sau ca voi ăștia care găsesc plăcere în lucrurile simple precum cărțile vechi de anticariat, îndrăznim să mai numim ”cultură generală”.

Hai cu maneaua să ne facem damblaua, deci.

Responses

  1. Foarte adevarat articolul Domnu’ Seliman. Ma gandesc totusi cui revine marea parte din vina pentru lipsa acuta de cultura? Pustanilor ignoranti sau societatii care a uitat de mult sa promoveze astfel de valori si care dovedeste ca daca citesti esti prost. Puteai in timpul ala sa faci o combinatie ( cu statul sau fara )? Nu condamn un pusti care vede in balanta un parinte cum sta si citeste carti din placere pe un salariu de cacat si in cealalta parte un smecheras de cartier care se da jos din masina de lux in compania tompodelei.Pana la urma el nu face decat sa aleaga din optiunile care i se dau.

  2. Tocmai de aceea nu voiam să generalizez. Pentru că din păcate în general, ăsta-i trendul acum.

    Off topic: și tu tot pasăre de noapte?

  3. Da. Ma ajuta si fusul orar. Oricum nu vad problema in a generaliza. Poate asta ar trebui sa facem mai des dar romanului ii place sa citeasca despre prostie si sa se excluda pe sine. Traim intr-o tara de cacat dar noi suntem ok. A nu se confunda si generaliza ca altfel ne oparim :).

  4. Gîndești cuminte. Și nu spui nimic nou. Nu mă opăresc, șăzi blînd, nu atunci cînd ai dreptate. 😀

  5. Nici n-as vrea sa port o asa mare responsabilitate pe umeri. Asta de a spune ceva nou legat de Romania. Mai ales ca stau cuminte in alta tara departe de problemele mioritice. N-ar fi corect. :d

  6. Fac si eu precum majoritatea romanilor de peste hotare. Cu mainile in buzunar zic „e pacat domle, e pacat” 🙂

  7. Mie îmi lipsește traiul pe plai mioritic între problemele mioritice. Chiar dacă nu era totul roz, și aveam unele lipsuri, uneori mă apucă cîteun dor groaznic de ceea ce este vrem nu vrem, ”acasă” pentru noi. Cel mai tare mă oftică să văd că ăștia pentru care noi suntem alien nu par să aibă prea multe în plus față de noi. Sunt organizați în schimb, și li se rupe de restul lumii cînd vine vorba de interesele lor. Cam așa stă treaba pe peste tot de îndată ce ai părăsit spațiul carpato-danubiano-pontic, ai cărui locuitori au de veacuri întregi reputația de a se vrea și cu pula’n cur și cu sufletul în rai. Suntem unici în Europa.

  8. Lasa, totul spre bine. Daca iti lipseste traiul cu problemele mioritice atunci o sa ai ocazia sa-l savurezi in doze mici. Imi povestesti tu cum a fost dupa prima „vacanta” in Romania.

  9. problema asta nu e doar la nivel national, aici gresesti. nu se mai citeste-n lume. nu e vorba doar de romania. si n-are nici o legatura cu maneaua.

  10. Eu zic că problema cu cititul este cumva mai complexă. Să fim serioși, și mai acum vreo 10-20 de ani cei mai mulți adolescenți nu citeau decît din obligație. Cărțile erau scumpe, drumul pînă la bibliotecă lung, bardeziu’ chiar la buza liceului. Și pînă la urmă cititul nu e pentru toți.

  11. E o problemă forţată să te situezi, funcţie de ce citeşti, mai sus sau mai jos pe scara oportunităţii!Nu se pune problema, Ionuţe! Nu te compara în jos…!În viaţă nimeni nu te întreabă ce ai citit cînd te angajeză! Dar cei pentru care contează, ştiu fără să întrebe!….Mai rămîne, nemăsurabilă, satisfacţia de a citi, pur şi simplu!

  12. Imi permit sa te contrazic. Nu am fost „in lume” sa zic si eu ca tine ca se citeste sau nu. Dar sunt situatii in care cultura e promovata in alte metode dar cu acelasi scop. Ia blogareala spre exemplu care nu s-a nascut in Romania si mai ia o campanie de sute de milioane gen conceptul Apple Ipad sa vezi pe ce se pune accentul ca si utilitate a unui gadget. Si mai vino in Londra pe metrou sa vezi ce fac 80% din oamenii care asteapta cuminti sa ajunga la destinatie. Aproape toti au o carte in mana. Repet, n-am vazut lumea dar iti dau exemple din orasul in care locuiesc. Mi-e mai la indemana decat sa zic ca aici gresesti.

  13. Petrică,
    omul are dreptate.

  14. stiu, stiu eu… ;))
    ca asa afli ca : daca dragoste nu e nimic nu e 🙂
    si maman are dreptate satisfactia de a citi pur si simplu…trebuie sa ne harnim si sufletul si mintea, nu?


Lasă un răspuns

Categorii

